Czy potrzebujesz strony responsywnej?

Od jakiegoś czasu coraz więcej firm decyduje się na responsywną stronę WWW. Czy również i Tobie jest ona potrzebna i czym właściwie jest ta responsywność? Dowiesz się z lektury naszego krótkiego artykułu!
Czym jest responsywność?

Strony responsywne są tak zaprojektowane, żeby automatycznie dopasowywały się do wielkości ekranu urządzenia, na którym są otwierane. Dzięki temu bez względu na to, czy oglądasz stronę na komputerze stacjonarnym z dużym monitorem, na laptopie, tablecie czy smartfonie wielkość elementów i nawigacja na stronie powinny być zawsze wygodne i intuicyjne.

Dla nas strona responsywna powinna charakteryzować się jeszcze jedną, bardzo ważną cechą – dużą szybkością działania i krótkim czasem ładowania. Krótko mówiąc powinna reagować odpowiednio szybko na to, co na niej robimy.

W praktyce wygląda to naprawdę bardzo różnie. W sieci roi się od stron, które teoretycznie tylko spełniają podstawowy warunek responsywności – czyli dostosowują się do urządzenia. Dlaczego teoretycznie? Gdyż często wiele elementów na stronie się po prostu “rozjeżdża”, a nawigacja bywa czasem bardzo uciążliwa lub wręcz niemożliwa. Niekiedy zdarza się, że menu ma zbyt wiele zakładek, które wychodzą poza ekran i nie można go przesunąć. A ponieważ zakładka Kontakt często umieszczana jest jako ostatnia nie ma możliwości skontaktować się z firmą. W takich sytuacjach lepiej nie mieć strony responsywnej 🙂
Kto odwiedza Twoją stronę?

Wiemy już czym jest strona responsywna. Sprawdźmy teraz, czy jest nam potrzebna. Jak to zrobić? Najprościej zajrzeć do statystyk Google Analytics. Jeżeli wejdziemy do raportu Odbiorcy > Ruch mobilny > Ogółem możemy tam sprawdzić ogólne informacje o tym, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy naszej strony. Raport wygląda mniej więcej tak:

analytics-urzadzenia analytics-urzadzenia-wykres-kolowy

W powyższym raporcie widzimy jasno, że ponad 40% wszystkich sesji na stronie generowanych jest przez użytkowników korzystających ze smartfonów (mobile). W takiej sytuacji nie posiadanie strony responsywnej to strzał w kolano!

Analizując raport w Google Analytics warto porównać zachowanie użytkowników na różnych urządzeniach. Jeżeli współczynnik odrzuceń, średnia ilość stron na sesję oraz średni czas trwania sesji będą bardzo mocno od siebie odbiegać na niekorzyść urządzeń mobilnych oznacza to, że doświadczenie tych użytkowników na Twojej stronie nie jest zbyt dobre i koniecznie musisz to zmienić!

Oczywiście w Waszym przypadku ilość użytkowników odwiedzających stronę korzystając z urządzenia mobilnego będzie się różnić. Zależy to głównie od branży i charakteru strony.

Niemniej jednak dane są bezlitosne. Według danych dostępnych na stronie Ranking.pl w ciągu roku przybyło ponad 7% użytkowników mobilnych i obecnie z całego ruchu stanowią oni już przeszło 20%! A to oznacza, że średnio jeden na pięciu odwiedzających Twoją stronę może robić to z komórki lub tabletu.
Czy zatem potrzebujesz strony responsywnej?

Nawet jeżeli na Twojej stronie obecnie ruch z urządzeń mobilnych nie stanowi jeszcze tak dużego odsetka, jak na prezentowanych przeze mnie przykładowych danych, a zachowanie użytkowników na różnych typach urządzeń nieznacznie tylko różni się od siebie nie oznacza to wcale, że możesz spać spokojnie!

Przyrost ruchu mobile na stronach WWW jest w ostatnim czasie naprawdę bardzo duży, a oczekiwania użytkowników co do responsywności stron rosną. Nie warto zatem czekać na ostatnią chwilę, gdyż już dziś możesz powoli tracić. Warto również być świadomy tego, iż Google od zeszłego roku dużo lepiej postrzega strony, które są przystosowane do urządzeń mobilnych podczas prezentowania wyników wyszukiwania.

Mając więc dobrze przemyślaną i zaprojektowaną responsywną stronę WWW nasza strona może wyświetlać się wyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google na urządzeniach mobilnych.
Co dalej?

Jeżeli jeszcze nie posiadasz responsywnej strony WWW najwyższy czas by o niej pomyśleć! Inwestycja nie musi być duża, a biorąc pod uwagę obecne trendy szybko się zwróci, gdyż dzięki responsywnej stronie WWW masz szansę dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów.

Źródło: http://www.remnet.pl/blog/czy-potrzebujesz-strony-responsywnej.html